خرید عینک, عینک آفتابی, عینک طبی

اگر روزانه از لنز های یکبار مصرف استفاده می کنید، این 9 کار را انجام ندهید!

مواردی در مورد لنز یکبار مصرف

اگر روزانه از لنز های یکبار مصرف استفاده می کنید، این 9 کار را انجام ندهید!

افراد بی شماری در سراسر دنیا روزانه از لنزهای یکبار مصرف استفاده می کنند. این لنزهای یکبار مصرف در پایان هر روز برداشته و دور ریخته می شوند و صبح روز بعد یک جفت لنز تازه گذاشته می شوند.

با وجود مزایای زیادی که در استفاده از لنز یکبار مصرف روزانه وجود دارد؛ اما اگر به درستی استفاده نشوند باعث عفونت های چشمی زیادی می شوند، پس؛ نکات زیر را در حفظ سلامت چشم و بینایی بخاطر بسپارید.

d touch

لنز ها را با دستهای آلوده لمس نکنید.

قبل از لمس لنزها، حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید با لمس لنزهای خود با دستهای آلوده، باکتری ها را به لنزهای خود منتقل می کنید، که می تواند منجر به عفونت شود.

“ترجیحاً دستان خود را به جای حوله پارچه ای با دستمال کاغذی یکبار مصرف خشک کنید و اطمینان حاصل کنید که باقی مانده حوله روی انگشتان شما باقی نماند.

water

لنز های خود را در معرض آب قرار ندهید.

هر منبع آب، چه شیر آب، استخر یا دریاچه، می تواند شکل لنزهای شما را تغییر دهد و باعث ایجاد سایش در قرنیه شما شود. به علاوه، این آب ممکن است حاوی باکتری هایی باشد که می تواند سلامتی چشم شما را خراب کند و باعث کاهش موقتی بینایی یا حتی کوری دائمی شود.

اگر باید با لنز ها وارد آب شوید، حتماً از عینک های ضد آب استفاده کنید. اگر لنزهای تماسی خود را وارد آب کردید، این لنزها را دور بیندازید و یک جفت جدید قرار دهید.

” قرار گرفتن لنزهای تماسی در معرض مواد شیمیایی مانند کلر به لنز آسیب می رساند و نمی توان آن را تمیز کرد.”

recycle

از لنز های خود استفاده مجدد نکنید.

لنز های یکبار مصرف طوری طراحی شده اند که پس از هر بار استفاده دور ریخته می شوند و افرادی که از آنها استفاده مجدد می کنند، پیامدهای دردناک و خطرناکی برایشان به وجود می آید.

گاهی اوقات کاربران سعی می کنند با تمیز کردن لنزها در محلول ضد عفونی کننده و استفاده از آنها برای چند روز یا حتی چند هفته، طول عمر آنها را افزایش دهند. این مسئله مشکل ساز است، زیرا مواد لنز اجازه ضد عفونی مکرر را نمی دهد. در حقیقت، روند تمیز کردن لنزها نه تنها بی تأثیر است؛ بلکه باعث شکسته شدن خود لنز نیز می شود و خطر از بین رفتن آن در زمانی که درون  چشم قرار دارد را، افزایش می دهد.

dont

یک لنز افتاده را درون چشم خود نگذارید.

یکی از مزایای لنزهای روزانه ارزان بودن آنها (به ازای هر لنز) نسبت به انواع دیگر لنز ها است. بنابراین اگر می بینید که یک لنز را به داخل سینک ظرفشویی یا روی زمین می اندازید ، خود را به زحمت نندازید و آن را دوباره در چشم خود قرار ندهید. انجام این کار می تواند برای سلامتی چشم شما مضر باشد.

night

در طول شبانه روز از لنز ها استفاده نکنید.

استفاده از لنزها برای مدت زمان طولانی می تواند به چشمان شما آسیب برساند، حتی اگر این لنز های روزانه باشد. حداکثر استفاده روزانه برای هر لنز تماسی 14-16 ساعت است، اگرچه پزشک چشم شما میزان دقیق ساعات استفاده از لنز را تعیین می کند. چشمان شما، دقیقاً مانند هر قسمت دیگر از بدن، باید استراحت کنند. قرنیه های شما اکسیژن را از هوا دریافت می کنند، نه از رگ های خونی . اگرچه داشتن تماس در طول روز مناسب است، اما گذاشتن آنها برای مدت طولانی می تواند میزان اکسیژن چشم شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، که می تواند منجر به عوارض شود. اگر چشمان خود را به اندازه مورد نیاز استراحت ندهید، ممکن است قرنیه متورم شود، که می تواند منجر به سایش قرنیه و حتی عفونت باکتریایی شود.

zzz

با لنزها نخوابید.

لنزهای روزانه هرگز نباید در طول شب استفاده شوند. شما با خوابیدن با لنزی که برای استفاده شبانه تأیید نشده است، بینایی خود را به خطر می اندازید، زیرا می تواند منجر به سوزش چشم، تورم و زخم های قرنیه شود.

dont

قبل از انجام برنامه معمول روزانه لنز ها را داخل چشم نگذارید.

از قرار دادن لنز های خود قبل از دوش گرفتن یا شستن صورت خودداری کنید، زیرا در لنزهای خود را در معرض آب و باکتری های موجود در آن قرار می دهید. ما همچنین به شما توصیه می کنیم که لنزهای خود را پس از سشوار کشیدن و حالت دادن به موهای خود قرار دهید، به خصوص اگر از اسپری مو یا سایر مواد شیمیایی استفاده می کنید، زیرا این محصولات می توانند لنز شما را خشک کنند. علاوه بر این، اسپری می تواند روی لنزها را بپوشاند و یک سایه باقی بگذارد که نه تنها چشم را تحریک می کند، بلکه دیدن  را هم دشوار می کند.

اگر در آرایشگاه هستید و نمی توانید لنزهای خود را بردارید، هنگام استفاده از اسپری چشم های خود را ببندید.

allergic

در صورت تحریک چشمانتان و داشتن آلرژی، از لنزهای تماسی استفاده نکنید.

اگر در چشمانتان احساس تحریک، ناراحتی یا احساس درد یا قرمزی کردید، لنز های خود را بیرون بیاورید. اگر علائم شما مدتی طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

هنگامی که چشمان شما احساس آرامش بیشتری را بدون لنز دارد، پس زمان آن رسیده که لنز های خود را عوض کنید.

dont

چشم های خود را مالش ندهید.

اگر چشمان شما احساس خارش یا خشکی می کند، یا اگر لنز از جای خود حرکت می کند، ممکن است وسوسه شوید چشم های خود را بمالید.  اما مالش، چه با لنز و چه بدون آن، می تواند به مشکلات چشم در طولانی مدت منجر شود. ممکن است باعث تاری دید شود و حتی ممکن است به قرنیه آسیب برساند.

در هنگام گذاشتن لنز، نکاتی که در بالا مطرح شد، بسیار مهم و حیاتی بوده زیرا؛ سلامتی چشمان شما را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین؛ اگر دوباره می خواهید به زدن عینک روی بیاورید، پیشنهاد می کنیم که مقاله ” راهنمای جامع خرید عینک” را مطالعه فرمایید.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *