خرید عینک, عینک آفتابی, عینک طبی

عینک آفتابی از چه بیماری هایی جلوگیری می کند؟

فواید استفاده از عینک آفتابی

عینک آفتابی از چه بیماری هایی جلوگیری می کند؟

عینک آفتابی می تواند به جلوگیری از بیماری چشم کمک کند. با استفاده از عینک آفتابی هنگام بیرون بودن، می توانید خطر بیماری های چشمی مانند “آب مروارید” را کاهش دهید.

کمپین نمادین “Slip Slop Slap” در سال 1981 در استرالیا آغاز به کار کرد. این کمپین، مردم را تشویق می کند که روی بدن خود را بپوشانند، روی صورتشان ضد آفتاب بزنند و کلاه به سر کنند تا ضرر اشعه ماورا بنفش (UV) را به حداقل برسانند و خطر آفتاب سوختگی و سرطان پوست را کاهش دهند.

در سال 2007 ، این شعار به “Slip Slop Slap Seek Slide” به روز شد. بنابراین اکنون شامل زدن عینک آفتابی برای کاهش بیشتر خطر آسیب ناشی از UV است. این امر بر اهمیت محافظت از چشم و پوست اطراف آنها  در برابر اشعه ماورا بنفش تأکید می کند.

همچنین؛

آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO) مشاوره ای در مورد صدمه ای که قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند به چشم وارد کند، از جمله؛ بیماری هایی مانند “آب مروارید” صادر کرده است.

دکتر رندی مک لاولین، چشم پزشک در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید: “من فکر می کنم که چشم ها نیز باید به اندازه پوست از قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت شود.”

نزدن عینک آفتابی باعث به وجود آمدن بیماری های مختلفی، می شود که باهم آنها را بررسی می کنیم:

eye disease

اثرات کوتاه مدت:

قرار گرفتن طولانی مدت در نور جوشکاری بدون محافظت از چشم می تواند باعث فوتوکراتیت شود.

قرار دادن چشم محافظت نشده در معرض اشعه ماورا بنفش؛ به طور خلاصه معمولاً هیچ علائمی ایجاد نمی کند. اما قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش به مدت طولانی یا شدید و بدون محافظت از چشم (از جمله در برابر آفتاب، نور های جوشکار و برف) می تواند باعث ایجاد بیماری به نام “فوتوکراتیت” شود. فوتوکراتیت، نوعی آفتاب سوختگی قرنیه به حساب می آید. در این بیماری سلول های لایه خارجی قرنیه می میرند. نتیجه این بیماری، دردی شدید است که هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد، که شش تا 12 ساعت پس از مواجهه شروع می شود.

“درمان: مسکن های خوراکی و پمادهای آنتی بیوتیکی چشم (برای جلوگیری از عفونت قرنیه آسیب دیده) برای احیای سلول های قرنیه هستید.”

این روند 24 تا 72 ساعت طول می کشد و افراد می توانند بهبودی کامل و بدون هیچ عارضه ای از فوتوکراتیت را داشته باشند.

eye disease2

اثرات بلند مدت:

تماس مکرر با اشعه ماورا بنفش بدون محافظت کافی از چشم می تواند منجر به آسیب دائمی چشم شود. بیماری های چشمی مرتبط با قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش مزمن شامل موارد زیر است.

eye disease

آب مروارید:

در اینجا، عدسی شفاف چشم کدر می شود. این امر در صورت عدم درمان باعث تاری دید و در نهایت کوری می شود. تخمین زده شده که تا 20٪ موارد آب مروارید در اثر اشعه ماورا بنفش ایجاد یا بدتر شود.  آب مروارید یکی از علل اصلی اختلال بینایی در سطح جهان است.

“استفاده از عینک آفتابی همچنان یکی از موثرترین راه های جلوگیری از تشکیل آب مروارید است.”

درمان: هنگامی که باعث اختلال بینایی می شود، آب مروارید به جراحی نیاز دارد، که هزینه سالانه این جراحی خیلی بیشتر از خرید یک عینک آفتابی است.”

eye disease2

ناخنک:

یک رشد خوش خیم از بافت ملتحمه روی قرنیه است. ملتحمه غشای شفافی است که بر روی صلبیه (قسمت سفید چشم) قرار دارد و معمولاً قرنیه را نمی پوشاند. اگرچه غیر سرطانی است، اما وجود ناخنک می تواند باعث تحریک مزمن، قرمزی و التهاب شود.

ناخنک ها طی ماهها و سالها به آرامی رشد می کنند و وقتی روی مردمک چشم رشد کنند؛ می توانند مانع بینایی شوند. آنها همچنین ممکن است آستیگماتیسم (انحنای نامناسب قرنیه) را القا کنند، که باعث تاری دید می شود.

درمان: ناخنک خفیف تاثیری در بینایی ندارد، که می توان  با اشک مصنوعی برطرف کرد. در افرادی که، ناخنک؛ بینایی را تحت تأثیر قرار می دهند، ممکن است به برداشتن جراحی نیاز داشته باشند.”

eye disease

تخریب ماکولا:

این یک بیماری تخریبی است که قسمت مرکزی شبکیه (ماکولا) مسئول بینایی مرکزی را درگیر می کند. تخریب ماکولا ممکن است منجر به اختلال بینایی شدید شود.

در حالی که ارتباط بین قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش و تخریب ماکولا نسبت به آب مروارید یا ناخنک مشخص نیست، تابش طول موج کوتاه و نور آبی (موجود در آفتاب شدید) باعث آسیب به شبکیه چشم می شود. همبستگی بین قرار گرفتن در معرض نور و تخریب ماکولا وجود دارد. استفاده از عینک آفتابی برای محدود کردن نور بیش از حد شبکیه بسیار مهم است.

درمان: تزریق داروها به طور مستقیم به چشم است و هدف آن محدود کردن پیشرفت بیماری است. این درمان، نمی تواند خسارتی را که قبلاً رخ داده است معکوس کند.”

eye disease2

سرطان:

اگرچه کمتر شایع است، اما قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش مزمن با افزایش نرخ انواع خاصی از سرطان های چشم همراه است. این موارد عبارتند از: سرطان سلول ملتحمه، ملانومای داخل چشم و سرطان های پوستی پلک و اطراف چشم که در آن افراد به طور معمول ضد آفتاب نمی زنند.

درمان: برای درمان این سرطان ها ممکن است گاهی اوقات، نیاز به برداشتن کامل چشم داشته باشد.”

eye disease

کراتوپاتی قطره آب و هوایی:

این یک بیماری نادر است که در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش ایجاد می شود که در آن قرنیه کدر می شود، مانع دید می شود و به طور بالقوه نیاز به پیوند قرنیه برای بازیابی بینایی دارد.

عینک آفتابی خوب مطمئناً از نظر کاهش اشعه ماورا UV بنفش به محافظت از چشم کمک می کند. عینک به شما کمک می کند تا چشم ها از نظر کاهش پیشرفت آب مروارید محافظت شوند. استفاده از عینک آفتابی می تواند در به تأخیر انداختن خطر تخریب ماکولا مفید باشد. علاوه بر این، مطمئناً از پوست پلک ها یا اطراف چشم محافظت می کند، مناطقی که ممکن است به سرطان پوست حساس باشند.

زدن عینک آفتابی در تمام سنین مهم و ضروری است. به ویژه کودکان که چشم های حساس تری را دارند، بنابراین باید کودکان را تشویق کرد که عینک آفتابی بزنند.

چشم یکی از مهم ترین عضو های بدن انسان است، پس باید از بهترین محصولات برای  مراقبت از این عضو ارزشمند استفاده کنیم.

اگر به دنبال خرید عینکی زیبا باتوجه به ایده آل های خود هستید؛ مقاله ” راهنمای جامع خرید عینک” را مطالعه فرمایید.

Back to list

دیدگاه شما

  1. حمید بیگی گفت:

    مرسی از مقاله خوبتون

    1. پشتیبان سایت گفت:

      ممنونم از نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *