خرید عینک, عینک آفتابی, عینک طبی

مخترع عینک کیست؟

مخترع عینک چه کسی است ؟

مخترع عینک کیست؟

آیا تاکنون فکر کرده اید چه کسی عینک را اختراع کرده است؟

دیدن کسی که امروز عینک می زند به همان اندازه معمول است که فردی برای گرم نگه داشتن خود در زمستان، کت می پوشد. عینک ها، از قابهایی ساخته می شوند که لنزهای پلاستیکی یا شیشه ای سختی را نگه می دارند. بیشتر عینک ها به منظور اصلاح بینایی استفاده می شوند. به عنوان مثال می توان به عینک نزدیک بین، دوربین، آستیگماتیسم و عینک های مخصوص مطالعه و کامپیوتر؛ اشاره کرد. اگر شما هم کنجکاو شده اید تا بفهمید این اکسسوری ارزشمند را چه کسی خلق کرده، پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تولد عینک ها:

اولین عینک ها در سال 1286 در ایتالیا ساخته شده اند. با این حال، مخترع عینک همچنان معلوم نیست و مثل یک راز می ماند.

رومی ها ابتدا توانایی استفاده از شیشه را، برای تقویت توانایی دیدن متن های کوچک، با ایجاد ذره بین های کوچک کروی شکل، کشف کردند. اولین عینک ها که در تاریخ شناخته شده اند؛ در قرن سیزدهم در ایتالیا ظاهر شدند. لنزهای شیشه ای را به صورت قاب های چوبی یا چرمی (یا قابهایی که از شاخ حیوانات ساخته می شوند) قرار می دادند. این عینک ها که بیشتر توسط راهبان استفاده می شد، محبوبیت بیشتری پیدا کردند و این فناوری از طریق “دوره رنسانس” پیشرفت کرد.

تمامی این شواهد را از نوشته ی یک راهب که آن را “ابزار مضمون نوری” می خواند، کشف شده است. در حالی که باستان شناسان اسنادی را با جزئیات “ابزار مضمون نوری” پیدا کرده اند؛ که قدمت آنها تا 1000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد، شواهدی از وجود عینک در قرن 13 در شمال ایتالیا در هنر یا سایر پرونده های تاریخی وجود ندارد.

مخترع مجازی:

برای سالهای زیادی، مخترع عینک را به “Salvino D’Armate” نسبت داده می شد، زیرا حماسه وی در کلیسای سانتا ماریا مگیوره در فلورانس، از او به عنوان “مخترع عینک” یاد می کرد. با محبوبیت بیشتر این عینک ها، خلاقیت های ایتالیایی در سراسر اروپا گسترش یافت و بیشتر در دسترس ثروتمندان قرار گرفت. در آن زمان، عینک نمادی از هوش و شکوفایی بود.

اولین قاب ( قرن 14):

اولین قاب های عینک از چند ذره بین ساخته شده بودند که توسط دسته ها به هم چسبیده بودند. این نوع عینک ها به عنوان عینک “پرچ” شناخته می شدند.  یکی از این عینک های ابتدایی؛ از زیر کف یک صومعه آلمانی معروف به “Kloster Wienhausen” کشف شد. مورخان بر این باورند که این عینک های کشف شده در سال 1400 خلق شده اند.

نمونه های اولیه (قرن16):

نمونه های اولیه عینک، دارای لنزهایی از نوع محدب است که دور بینی و پیرچشمی را اصلاح می کند. در سال 1604، کپلر توضیحی در مورد هدف لنزهای مقعر و لنزهای محدب برای اصلاح بینایی نوشت. توضیحات منتشر شده وی در واقع، علم پشت اصلاح بینایی را با عینک توضیح می دهد.

وقتی عینک، واقعا عینک شد.(قرن17):

این فناوری برای چندین قرن راکد ماند، زیرا تصویر تاریخی واضح بعدی عینک در دهه 1700 رخ می دهد. شاید مشهورترین این عینک مدرن شامل عینک “Martin’s Margins” باشد که توسط مخترع “بنجامین مارتین” ساخته شده است. این عینک ها به عنوان، پیشگام توسعه دقیق تر لنزهای نازک تر هستند که توسط قاب های با دوام پشتیبانی می شوند.

پیشرفت این ابزار اصلاح بینایی (قرن19):

با استفاده از فناوری لنزها و نسخه های دقیق تجویز شده؛ در طول دهه 1800 که مقرون به صرفه تر می شود، دهه 1900 شاهد عینک های شیک بود. قابهایی با اشکال، مواد و رنگهای مختلف در دسترس کسانی قرار گرفت که می خواستند عینکی متناسب با فرم صورت، رنگ چشم یا لباس آنها باشد.

به عنوان مثال ، “تئودور روزولت” عینکی از نوع “pince-nez” استفاده می کرد که فاقد دسته بود، اما در عوض با گیره بینی در جای خود قرار گرفت. این عینک ها در اوایل قرن بسیار محبوب بودند.

قرن حاضر و عینک های آفتابی (قرن 20):

قرن بیستم نیز شاهد ظهور عینک آفتابی بود. در حالی که عینک آفتابی برای اولین بار در قرن 12 چین ابداع شد، این عینک برای دید یا محافظت در برابر آفتاب نبود. در عوض، آنها برای مخفی نگه داشتن چشم قضات در دادگاه مورد استفاده قرار گرفتند تا کسی نتواند افکار و نظرات آنها را تعیین کند.

تولیدکنندگان عینک دیگر از لنز های رنگی استفاده می کردند، اما اینها  برای محافظت نبودند. فقط در دهه 1900 از عینک آفتابی رنگی برای حساسیت به نور ناشی از شرایط پزشکی استفاده شد. این مد فراتر از کاربرد پزشکی بود و از سال 1929، عینک آفتابی برای محافظت در برابر آفتاب و کاهش تابش خیره کننده، به صورت انبوه تولید شد.

عینک راه طولانی را طی کرده است

این روزها ، فناوری پیشرفت کرده و نمونه های مدرن عینک واقعاً شگفت انگیز هستند.  لنزها ممکن است از مواد بسیار نازک و سبک ساخته شوند که در برابر خرد شدن یا مه زدگی مقاومت می کنند. همینطور، فریم های این روزها واقعا راحت هستند.

اکنون که می دانید مخترع عینک و همچنین آنچه در مورد عینک اول مشخص است ناشناخته است، شما یک نگاه اجمالی به زمینه این اشکال “محافظ چشم” پیدا کرده اید.  به راحتی می توان گفت که مخترع عینک کارهای زیادی برای بشریت انجام داد!

اگر به دنبال خرید عینکی خوب با توجه به ایده آل های خود هستید، مقاله ” راهنمای جامع خرید عینک” را مطالعه فرمایید.

Back to list

دیدگاه شما

  1. عماد بصری گفت:

    من شنیده بودم مخترع عینک که ایرانیه

    1. Shabnam Tanbakooie گفت:

      نوشته های زیادی وجود داره در این مورد ، اما خب ما بر اساس تعداد بالای مقالاتی که در مورد بود این مقاله رو نوشتیم

    2. لئوناردو دا وینچی گفت:

      نه عزیزم نخستین کسیکه عینک را اختراع نمود سالوسنو دی‌آرماتی ایتالیایی در سده‌ی سیزده میلادی در سال ۱۲۸۴ میلادی بود

  2. مهتاب گفت:

    جالب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *